Ministerstvo financií SR (MFSR) vydalo 13. septembra usmernenie  k zákonu č. 381/2001 Z. z. Týmto materiálom ministerstvo odpovedá na otázky týkajúce sa poistenia malých elektrických vozidiel.

V úvode MFSR sumarizuje dôvody pre materiál: „Usmernenie má poskytnúť všetkým subjektov pôsobiacich v oblasti PZP, najmä obchodným organizáciám, štátnym inštitúciám, ale aj verejnosti usmernenie k plneniu povinností, vyplývajúcich zo zákona o PZP, usmernenie má taktiež napomôcť finančným inštitúciám správne vytvoriť alebo upraviť vlastné produkty v tejto oblasti.“

Elektrobicykle

Materiál rozdeľuje elektrobicykle do 3 skupín a ku každej skupine jednoznačne stanovuje, či je alebo nie je povinnosť uzavrieť PZP.

1) Bicykel s pomocným motorčekom: NIE

Jedná sa o elektrobicykel s maximálnou rýchlosťou 25 km/ha max. výkonom 250 W. Pre tieto bicykle nie je potrebné PZP. MFSR k parametru hmotnosti uvedenému v zákone o PZP sa u elektrobicyklov neprihliada. Argumentom je, že bicykel nemá vlastný pohon, ale pohyb je závislý na šliapaní. Ministerstvo tak spojenie „vlastný mechanický pohon“ vykladá ako „výlučný mechanický pohon“.

2) Bicykel s pohonným systémom: NIE

Do tejto kategórie MFSR zaraďuje aj elektrobicykle s rýchlosťou do 25 km/h, ale s vyšším výkonom do 1 000 W. Ide o najľahšiu kategóriu podľa nariadenia EÚ 168/2013. Tieto bicykle nevyžadujú PZP. Keďže ide o vozidlo kategórie L1e-A, podobný bicykel musí byť registrovaný. Aj v tomto prípade MFSR používa rovnaký argument ako v prípade bicyklov s pomocným motorom: absencia vlastného (presnejšie výlučného) mechanického pohonu.

3) Bicykel ako malý motocykel: ÁNO

MFSR do tejto kategórie zaraďuje ostatné elektrobicykle s rýchlosťou do 45 km/h a výkonom do 4 000 W. E-bicykle s touto rýchlosťou sa nazývajú speed-pedelecs (s-pedelecs). Hoci sa aj s-pedelecs správajú ako ostatné e-bicykle – t. j. bez šliapania do pedálov motor nepomáha, usmernenie tu zaujalo opačný názor ako v prípade predchádzajúcich kategórií a zaviedlo povinné PZP. Je to logické, vyššia rýchlosť radí tieto bicykle rizikovo bližšie k motocyklom. Tieto elektrobicykle možno ľahko poistiť v Pillow poisťovni, pri dojednaní sa zvolí kategória “Elektrobicykel“.

Elektrokolobežky

V prípade elektrokolobežiek materiál upozorňuje na existujúcu definíciu kolobežky vo vyhláške 134/2018 Z. z., podľa ktorej je kolobežka s pomocným motorčekom vozidlo s charakterom kolobežky, s rýchlosťou do 25 km/h a bez sedadla. Pre kolobežky sa použijú presne podmienky zákona a o povinnosti rozhoduje rýchlosť a hmotnosť:

1) Rýchlosť do 25 km/ha váha do 25 kg: NIE

Táto kolobežka nepotrebuje PZP, nedosahuje parametre určené zákonom o PZP.

2) Rýchlosť nad 14 km/h až do 25 km/ha váha nad 25 kg: ÁNO

Tieto kolobežky už vzhľadom na váhu nad 25 kg potrebujú PZP. Tieto elektrokolobežky možno ľahko poistiť v Pillow poisťovni, pri dojednaní sa zvolí kategória “Kolobezka alebo jednokolka“.

3) Rýchlosť nad 25 km/h: NELEGÁLNA

Materiál MFSR sa nijako nevyjadruje k fenoménu nelegálnych rýchlych kolobežiek, ktoré možno ľahko kúpiť v mnohých obchodoch. Prevádzka týchto kolobežiek je na Slovensku ako aj v Česku nelegálna. V oboch krajinách nájdeme právo poisťovne požadovať po vinníkovi vyplatené poistné plnenie v prípade, že „spôsobil škodu vrátane inej ujmy motorovým vozidlom neschváleným na prevádzku v cestnej premávke“.

Porovnanie Slovensko a Česko

V prípade kolobežiek je situácia v oboch krajinách zhodná. Teda za predpokladu, že zabudneme na prekvapivú výnimku, keď Ministerstvo dopravy ČR schválilo v Česku jeden typ kolobežky pre legálnu premávku na ceste až do rýchlosti 80 km/h.

U elektrobicyklov sa situácia líši. V Česku zákonodarca „oslobodil“ všetky elektrobicykle od PZP vetou v zákone: „s výnimkou mopedu vybaveného pomocným pohonom, ktorého hlavným účelom je pomoc pri šliapaní“. Slovensko vďaka výkladu MFSR stanovilo hranicu „má/nemá povinnosť“ s využitím kategorizácie dvojkolesových vozidiel. Neregistrované bicykle a bicykle kategórie L1e-A nemusia mať PZP, bicykle kategórie L1e-B PZP potrebujú.

Slovenský zákon (a jeho výklad) je bližší štandardu v Európe, bicykle kategórie s-pedelec potrebujú PZP vo väčšine štátov. Česká cesta je skôr nedomysleným dôsledkom snahy o jednoduchosť, ktorá ale majiteľom silnejších elektrobicyklov spôsobuje problémy. Jedinou útechou môže byť, že vďaka legislatíve (zákaz jazdy s-pedelecov na cyklotrasách a v cyklopruhoch) si ich oficiálne v Česku nikto nekupuje a nie sú ponúkané. O to viac sa ale šíri nelegálne chipovanie bicyklov, kde majitelia spoliehajú na to, že polícia nemá prostriedky na premeranie bicykla priamo na ceste. V skutočnosti tak bicykle s rýchlosťou nad 25 km/h v prevádzke stretávame, len to na nich nie je na prvý pohľad vidieť.